עמוד מונגש - היסטוריה

1968 שפיר הנדסה

"שפיר הנדסה" נוסדת

יעקב שפירא, בן לעולי העלייה השנייה ופלמ"חניק, יליד המושב עין גנים, מחליט ב-1968 להצטרף לתנופת הבנייה בישראל שאחרי מלחמת ששת הימים. שפירא עוזב את עבודתו בקואופרטיב עבודות עפר ויוצא לדרך עצמאית בעבודות הנדסה ימיות.

יעקב שפירא

1974 המכשול הימי באילת

המכשול הימי בנמל אילת

בתקופת מלחמת ההתשה, מקימה שפיר את "המכשול הימי" בנמל הצבאי באילת, לסיכול חדירות מפגעים מהים. זהו הפרויקט הימי הראשון של שפיר בבסיס חיל הים באילת אשר נועד להגן מפני חדירת צוללנים לנמל הצבאי בגבולה הדרומי של המדינה. המכשול שהוקם סייע לחיילי חיל הים במילוי משימתם העיקרית, שמירת השקט הביטחוני של אילת ושמירת צביונה כעיר התיירות והפנאי של ישראל.
פרויקט זה היה יריית הפתיחה לעשרות שנים של
פרויקטים בהם התמחתה חברת שפיר בתחום ההנדסה הימית.
החברה ביצעה עוד מגוון רב של פרויקטים מהמורכבים שבנמלי ישראל.

מלחמת ההתשה
מלחמת ההתשה
מלחמת ההתשה
מלחמת ההתשה
מלחמת ההתשה
מלחמת ההתשה
מלחמת ההתשה
מלחמת ההתשה

1985 שובר הגלים באשקלון

שובר הגלים באשקלון

בהזמנת חברת החשמל, בנתה קבוצת שפיר שובר גלים לבריכת מי הקירור של תחנת הכוח באשקלון: מיליון טונות של אבן יצרו שובר גלים באורך של כ- 1,000 מטר ובעומק של כ- 12 מטר.

שובר הגלים באשקלון
שובר הגלים באשקלון
שובר הגלים באשקלון
שובר הגלים באשקלון
שובר הגלים באשקלון
שובר הגלים באשקלון

1989 מחלף גבעת שמואל

הקמת המחלף בגבעת שמואל

בשנת 1989 שפיר מוציאה לדרך את העבודות להקמת הגשר הראשון שנבנה מעל כביש 4 המחבר בין גבעת שמואל לבני ברק, במהלך הפרויקט נחסמו כבישים ראשיים, וכדי לצמצם ככל האפשר את ההפרעה לתנועה קבוצת שפיר ביצעה את העבודות בשעות הקטנות של הלילה, במשך כשנתיים.
בבניית הגשר עשינו שימוש ב -5,000 מ"ק בטון וב-250 ק"ג ברזל לכל מ"ק בטון והוא בעל שני מסלולים נגדיים, באורך של כ-350 מטר וברוחב של כ- 14 מטר.


מחלף קוקה קולה
מחלף קוקה קולה
מחלף קוקה קולה
מחלף קוקה קולה

1991 גל העלייה מברה"מ

גל העלייה מברית המועצות

אנו גאים לומר שלקחנו חלק בבנייה המאסיבית בעקבות גל העלייה מברית המועצות

בנייה מסיבית

1993 גשר גִּילֹה

גשר גִּילֹה

חיבור בין שתי המנהרות של כביש 60 לכיוון גוש עציון. זהו אחד הגשרים הראשונים בישראל שנבנו בשיטת היציקה המאוזנת (Front traveler) של סגמנטים נדבקים, שיטת ביצוע שמתאימה לעבודות בהן הנגישות מסובכת, כמו בבניית גשר מעל תהום.

גשר גִּלֹה
גשר גִּלֹה
גשר גִּלֹה
גשר גִּלֹה
גשר גִּלֹה
גשר גִּלֹה
גשר גִּלֹה

1998 ● פרויקט נחלת עדה

1998 ● פרויקט "חניון הלאום"

פרויקט נחלת עדה

חברת שפיר הנדסה בונה בתי מגורים חדשים לזוגות צעירים בשכונת נחלת עדה, השכונה הצפונית ביותר בהרצליה. השכונה המרוחקת כשני קילומטרים ממרכז העיר הרצליה ומאות מטרים מהעיר הסמוכה רעננה הוקמה בסוף שנות ה-40 והפכה לאזור צעיר ותוסס עם הקמת הפרויקט של שפיר שגם היה אחד הראשונים שבוצעו במסגרת תכנית 'מחיר למשתכן' עבור ממשלת ישראל באמצעות משרד השיכון.
הפרויקט כלל קבוצת בניינים בני שתי קומות שנבנו במרכז השכונה, והעניקו לצעירים שהגיעו אליה פתרון זול יחסית למחירים הגבוהים במרכז הרצליה.

פרויקט נחלת עדה

כניסתה של שפיר לתחום הזכיינות (BOT) עם פרויקט חניון הלאום

קבוצת שפיר נכנסת לתחום הזכיינות (BOT) עם פרויקט חניון הלאום שנבנה ליד בית המשפט העליון בירושלים. הפרויקט כולל מספר מפלסים ומכיל 1,800 מקומות חניה ו-50,000 מ"ר של רצפות מלוטשות ומוארות היטב, המאפשרות גישה נוחה למכוניות ולאוטובוסים. החניון מצטיין בארכיטקטורה נעימה לעין לאורך היציאות להולכי הרגל. בנוסף בנתה שפיר את השטח המסחרי שמעל החניון שאותו מתפעלת החברה בשיטת הזכיינות, בסופה יחזור החניון לבעלות עירונית.

1999 פרויקט נתב"ג 2000

שפיר הייתה שותפה בבניית פרויקט נתב"ג 2000

קבוצת שפיר שותפה משמעותית בבניית פרויקט תשתית לאומי זה, בו ביצעה את כל עבודות האספלט והבטון בנתב''ג 2000, במסלולי ההמראה ובמסלולים המקיפים את מבנה הטרמינל.

שיתוף פעולה בפרויקט
שיתוף פעולה בפרויקט
שיתוף פעולה בפרויקט

2001 כנסת ישראל

שפיר הוכרזה כזכיין שיתכנן, יממן, יבנה ויפעיל את כנסת ישראל

שפיר נבחרה לתכנן את פרויקט כנסת ישראל, מימון הפרויקט, בנייתו והפעלתו בשיטת הזכיינות למשך 25 שנים. במסגרת פרויקט הכנסת נבנו חדרי ועדות ולשכות לחברי הכנסת, והמשכן שופץ מן היסוד. מרגע סיום ההקמה ועד היום, קבוצת שפיר מתחזקת את המבנה המכובד ביותר בישראל: הכנסת.

2007 הנתיב המהיר

יציאתו לדרך של הנתיב המהיר, פרויקט ה-BOT של שפיר

חניון הנתיב המהיר הוא פתרון תחבורתי משולב המבוסס על תחבורה ציבורית, תחבורה פרטית, תחבורה שיתופית ותמחור גמיש תלוי-גודש. בשנת 2007 החלה שפיר בשלב הראשון של הפרויקט, בניית כ-2,000 מקומות חניה. בשנת 2020 החל פרויקט הרחבת החניון במסגרתו הוכפלו מספר מקומות החנייה ל-3,800.

2009 הרכבת לירושלים

מנהרות הרכבת לירושלים,
המנהרות הארוכות
ביותר בישראל

קבוצת שפיר כורה את מנהרות הרכבת לירושלים - המנהרות הארוכות ביותר בישראל ואורכן 11 ק"מ. כריית מנהרות אלה דרשה שימוש בטכנולוגיות מִנהור מתקדמות ונעשתה באמצעות TBM (Tunnel Boring Machine), מכונת המִנהור היעילה והמתקדמת ביותר בעולם. מכונה זו מתאימה למנהרות ארוכות במיוחד ומסוגלת לחפור בכל סוגי הקרקע, וגם תחת קרקעית הים.

2013 כביש 531

תחילת פרויקט כביש 531 המחבר בין כביש 6 לכביש 20

שפיר מוציאה לדרך את פרויקט כביש 531 המחבר בין כביש 6 לכביש 20, וכולל מחלף רעננה דרום, שבנייתו הסתיימה בשנת 2019 ובו נחפרו כמיליון קוב עפר ונוצקו 350,000 קוב בטון שהם כ-45,000 מערבלי בטון. התוצאה היא כביש דו מסלולי דו נתיבי באורך של 2.2 ק"מ הכולל ארבעה גשרים, שני מחלפים – רעננה דרום וכפר מלל, ארבעה מעברים תחתיים, 1.8 ק"מ מִנהור, מנהרת רכבת באורך 1.8 ק"מ ומסילת רכבת כפולה באורך של 2.2 ק"מ.

2014 ● הנפקת שפיר בבורסה

2014 ● נמל המפרץ בחיפה

הנפקת שפיר בבורסה

שנת 2014 הנפיקה שפיר מניות לציבור והפכה לחברה ציבורית. כיום החברה נסחרת במדד ת"א בדירוג 35+ ובדירוג אשראי של +A.

פרויקט נמל המפרץ בחיפה

במסגרת הפרויקט האריכה שפיר את שובר הגלים הראשי והקימה שובר גלים משני. כמו כן בנתה שפיר רציפים, שטחי אחסון ותפעול ומסוף לרכבת מטענים, וביצעה עבודות חפירה ימית. היקף הפרויקט עמד על כ-4 מיליארד שקלים והשלמתו הסתיימה כשנה לפני המועד שנקבע בחוזה.

2015 כביש 6 חוצה צפון

תחילת העבודות בפרויקט כביש 6 חוצה צפון

פרויקט זכיינות (DBOT) שכולל מימון, תפעול ותחזוקה של קטע כביש מאזור יוקנעם ועד מחלף סומך. בפרויקט סללה שפיר כ-15 ק''מ של כביש, בנתה חמישה מחלפים, הקימה שלושה גשרים וכרתה שלוש מנהרות כפולות. מדובר בפרויקט מורכב שחִייב הקמת מגה־מחלפים בתוך כבישים סואנים, והעבודה התבצעה בסמוך למסילת רכבת ולאזורים עם רגישות סביבתית גבוהה כגון נחל הקישון. על אף המורכבות, שפיר השלימה את הקמת הפרויקט חודשים מספר לפני המועד שנקבע בחוזה.

2018 בניית שכונת בצוותא

לראשונה בישראל: שכונה במודל 'תכנן ובנה'
בעיר חריש – שכונת בצוותא

שפיר היא חברת התשתיות והבנייה הראשונה בישראל שזכתה במכרז לבניית שכונה שלמה, שכונת בצוותא בחריש. זוהי השכונה הראשונה בישראל אשר נבנתה בבת אחת (במודל 'תכנן ובנה'): בניינים, מבני ציבור, שטחים ציבוריים, כבישים ותשתיות. בשכונה 1,519 יחידות דיור והיא אוכלסה בפברואר 2021. בעקבות הצלחת הפרויקט אימץ משרד הבינוי והשיכון את המודל לשם בניית שכונות נוספות בבית שמש, בקריית גת, בקצרין ועוד.

2019 נמל דרום

שפיר נבחרה להקים את התשתית לנמל הפרטי באשדוד – נמל דרום

שפיר נבחרת לבנות את התשתית לנמל הפרטי באשדוד – נמל דרום. המשמש כנמל ים מסחרי מצפון לנמל אשדוד, ומספק את צורכי המשק בתחום הסחר הימי. במסגרת שדרוג הנמל נבחרה שפיר על ידי המפעיל הפרטי של הנמל לבצע את עבודות "ריהוט" הנמל: בניית תשתיות, עבודות סלילה ועבודות חשמל, הקמת מנופים, מסילות ברזל, תחנות שנאים, מבנים, מבני תפעול, מחסנים וחדרי בקרה.


2020 ● רשת הרכבת הקלה בירושלים

2020 ● הרחבת הנתיב המהיר

פרויקט הרחבת הקו האדום והקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים יוצא לדרך

הרחבת הקו האדום והקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים. זהו מגה - פרויקט שבו זכתה שפיר בהקמה, בתפעול, בתחזוקה ובזכיינות, והעניק לקבוצה את הזכות להפעיל את הקו האדום ואת הקו הירוק בבירת ישראל, ירושלים. באפריל 2021 החלה שפיר, בשיתוף עם חברת CAF הספרדית, בהפעלת הקו האדום ובהארכתו, לצד עבודות ההקמה של הקו הירוק. פרויקט הרכבת הקלה בירושלים היה הראשון מסוגו עבור חברת שפיר. הניסיון שצברה הקבוצה יאפשר לה לבצע פרויקטים רחבי היקף מסוג זה בעתיד.

הרכבת הקלה בירושלים

פרויקט הקמת הקומה השנייה בנתיב המהיר

שפיר מוציאה לדרך את השלב השני והשלישי בפרויקט הקמת הקומה השנייה בנתיב המהיר להוספת עוד כ-2,000 מקומות חנייה. שטח הפיתוח והבנייה עמד על כ-65,000 מ"ר. הפרויקט הגיע לסיומו בתחילת 2023, חודשים מספר לפני המועד החוזי, וכיום בחניון 3,800 מקומות חנייה.

2021 המרכזים הלוגיסטים של צה''ל

פרויקט המרכזים הלוגיסטים של צה''ל

שפיר נבחרה להקים ולבנות פרויקט לאומי ייחודי ומורכב: שלושה מרכזים לוגיסטיים בדרום, במרכז ובצפון. הפרויקט מורכב מאתגרים רבים בכמה תחומים: הנדסה, לוגיסטיקה, טכנולוגיה וביטחון. משך הקמתו של הפרויקט כ-6 שנים, ואחריהן יחל שלב התפעול של שפיר בשיתוף חברת אוריין למשך 20 שנים.

2022 ● מתקן התפלת מי ים אשדוד

2022 ● הקמת הקו הסגול

זכייה במכרז תפעול ושידרוג מתקן התפלת מי ים אשדוד

שפיר זכתה במכרז תפעול ושדרוג מתקן ההתפלה באשדוד, במסגרתה יתבצע שיקום המתקן וכן הקמת תחנת כוח על ידי קבוצת שפיר ו-GES. מתקן ההתפלה הקיים ממשיך בעבודתו השוטפת. במקביל החלה שפיר בעבודות ההקמה והשדרוג של המתקן, שיארכו כשנה וחצי. מתקן ההתפלה באשדוד הוא בעל קיבולת ייצור מקסימלית של 140 מיליון מ"ק וזיכיון לייצור 100 מיליון מ"ק בשנה.

זכייה במכרז להקמת הקו הסגול של הרכבת הקלה בתל אביב

לאור ההצלחה בתפעול ושדרוג הקווים הקיימים ברכבת הקלה בירושלים, חברת שפיר זכתה במכרז להקמה ותחזוקה של הקו הסגול של הרכבת הקלה בתל אביב. הפרויקט בשיתוף חברת CAF הספרדית עתיד לשפר את אורח החיים של תושבים רבים מאוד במדינת ישראל. הקו הסגול יקשר בין קריית אונו ויהוד למרכז תל אביב, דרך אוניברסיטת בר אילן, בית החולים שיבא ושוק הכרמל. אורך הקו עתיד להיות כ-27 ק"מ במפלס הקרקע, ויהיו בו 45 תחנות.

2023 מתחם ג'נרי 3 בירושלים

מתחם ג'נרי 3 בירושלים

שפיר תקים, תתחזק ותתפעל את פרויקט מתחם ג'נרי 3 בירושלים שעתיד להתפרס על פני שטח של 82 אלף מ"ר ויוקם מעל דפו 25. זהו פרויקט גדול וחשוב אשר יכלול משרדי ממשלה ושטחי מסחר שייבנו מעל מבנה הדפּו של הרכבת הקלה. בניית המתחם תקל על הניידות העתידית באזור ובזכות סמיכותו של המתחם לרכבת הקלה תתאפשר הגעה נוחה ומהירה אליו.

דפו 25